Keski-Porin kirkko

Pori

2007

Orgelbau Paschen Kiel: 58/III mBsh

I GO

Montre 16′, Bourdon 16′, Montre 8′, Bourdon 8′, Violoncelle 8′, Flûte harmonique 8′, Prestant 4′ (uusi 1996), Octave 4′, Quinte 22/3′, Doublette 2′, Fourniture 5r, Cymbale 4r, Cornet 5r, Basson 16′, Trompette 8′, Clairon 4′.

II Pos

Quintaton 16′, Principal 8′, Cor de nuit 8′, Salicional 8′, Unda maris 8′, Prestant 4′, Flûte douce 4′, Nasard 22/3′, Doublette 2′, Tierce 13/5′, Plein jeu harmonique 3–6r, Piccolo 1′, Cor anglais 16′, Trompette 8′, Clarinette 8′, Tremblant.

III Rec

Bourdon 16′, Diapason 8′, Flûte traversière 8′, Viole de gambe 8′, Voix céleste 8′, Flûte octaviante 4′, Viole d’amour 4′, Octavin 2′, Plein jeu 4r, Bombarde 16′, Tromp. harmonique 8′, Clairon 4′, Basson et Hautbois 8′, Voix humaine 8′, Trembl.

Ped

Soubasse 32′, Contrebasse 16′, Soubasse 16′, Basse 8′, Bourdon 8′, Violoncelle 8′, Flûte 4′, Bombarde 32′, Bombarde 16′, Trompette 8′, Clairon 4′.

Koppelit

Copula Positif/Grand Orgue, Récit/Grand Orgue, Récit/Positif; Tirasse Grand Orgue,
Tirasse Positif, Tirasse Récit; Octaves Graves Grand Orgue, Octaves Graves Récit.

Lisätietoa:

Sähköhallinta, 3999 kombinaatiota. Tremolot polkimina, samoin seuraavat soittoapulaitteet: Effet d’orage, Anches Pédale, Anches Grand Orgue, Anches Positif, Anches Récit, Introduction Grand
Orgue. Barker-keventäjät I ja III sormiolla. Dispositio: Kurt Lueders (Pariisi), julkisivu: Roland Monczynski (Saksa), mensuurit ja äänitys: Helmuth Gripentrog ja Kalevi Mäkinen.
Kirkko rak. 1859–63, arkkit. Carl Johan von Heideken.

Tremolot polkimina, samoin seuraavat soittoapulaitteet: Effet d’orage, Anches Pédale, Anches Grand Orgue, Anches Positif, Anches Récit, Introduction Grand Orgue. Keski-Porin kirkon urut ovat rakennettu ranskalais-romanttista perinnettä noudattaen. Positif- ja Récit-pillistöt ovat paisutuskaapeissa päällekkäin Grand Orgue-pillistön takana. Jalkion suurimmat äänikerrat, Soubasse 32´ ja Bombarde 32´ sijaitsevat omilla ilmalaatikoillaan urkukaapin takaseinustalla. Urkujen kaikki pillistöt on jaettu kahteen osastoon: perusäänikertoihin ja forteäänikertoihin, joista forteäänikerrat voidaan rekisteröidä etukäteen ns. appel-systeemiä käyttäen (jalkapoljinjärjestelmä, jolla ulosvedetyt äänikerrat voidaan aktivoida). Appel-polkimien lisäksi uruissa on tietokonepohjainen rekisterimuistijärjestelmä. Urkujen soittokoneisto on mekaaninen ja rekisterikoneisto sekä mekaaninen että sähköinen. Kaikki sormiot on varustettu barker-koneella.
Dispositio: Kurt Lueders, julkisivu: Roland Monczynski, tekninen suunnittelu: Roland Monczynski, äänitys: Helmuth Gripentrog ja Kalevi Mäkinen.